רכב חברה – האם כדאי לעובד ?
רשויות המס קבעו כי ברגע שהעובד מקבל ממעסיקו רכב צמוד (= רכב חברה) עליו לשלם את המס בגין טובת ההנאה שקיבל.
על איזו טובת הנאה מדובר ומה משמעותה ?
לעובד יש "ראש שקט" כי המעסיק הוא זה שרוכש את הרכב ו/או מתקשר בעסקת ליסינג עם חברת הליסינג והעלויות השוטפות כמו גם עלויות התחזוקה (מוסכים, צמיגים וכד') הן על המעסיק. אז אין צורך לדאוג למימון לרכישת הרכב ואין צורך לחשב מהי ירידת הערך הצפויה להיות על הרכב לאורך השנים.
עד כאן הכל נראה נוצץ, אבל האם כל הנוצץ זהב הוא ? !
מס הכנסה מחייב בשווי את טובת ההנאה שקיבל העובד באופן הבא:
רכב שעלה לכביש עד וכולל שנת 2009 תחול לגביו שיטת קבוצות המחיר (המצוינת ברישיון הרכב) – שיטה שקבעה קבוצות מ- 1 עד 7 ולכל קבוצה את השווי שלה.
רכב שעלה לכביש החל משנת 2010 ואילך חלה לגביו שיטה ליניארית – אחוזים ממחיר השוק של הרכב.
המשמעות היא שלשכרו של העובד מתווסף רכיב שנקרא "שווי רכב" המביא להכנסה חייבת במס (וכמובן גם בביטוח לאומי) גבוהה יותר.
במקרים רבים בחירה במסלול הרכב הצמוד גורמת לעובד לקפוץ במדרגות המס שהוא משלם וכך משולם על ידו סכום מס גבוה יותר וסכום ביטוח לאומי גבוה יותר.